Omstrukturering, skatteflykt
(Dnr 19-25/D)Fråga om två olika förfaranden som genomförs i syfte att överföra vinstmedel mellan två bolag föranleder utdelningsbeskattning av aktieägaren med tillämpning av verklig innebörd eller skatteflyktslagen.
En stiftelse som bedriver verksamhet i överensstämmelse med skollagen har ansetts kunna beskattas som ett allmänt undervisningsverk.
Fråga 1
Stiftelsen ska beskattas enligt reglerna för allmänt undervisningsverk i 7 kap. 16 § inkomstskattelagen (1999:1229), IL.
Frågorna 2 och 3
Att stiftelsen kan komma att bedriva undervisning i förskoleklass i mer än ringa omfattning medför inte att stiftelsen förlorar karaktären av allmänt undervisningsverk. Inte heller påverkas bedömningen av om stiftelsen bedriver förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg (dagis- och fritidsverksamhet) i den omfattning som anges i ansökan.
X är en ideell förening som bedriver (...) verksamhet som överensstämmer med skollagen (1985:1100).
Avsikten är att genomföra en ombildning som innebär att verksamheten ska bedrivas i form av en stiftelse. Föreningen kommer därvid att skjuta till samtliga tillgångar till stiftelsen. Den befintliga verksamheten ska, i princip oförändrad, fortsätta i stiftelsen.
Som förutsättning ges även att stiftelsen får de tillstånd som föreningen nu har att bedriva skolverksamhet. Det betyder att stiftelsen kommer att bedriva undervisning för årskurserna (...). Därtill kan dagis- och fritidsverksamhet komma att påbörjas. Det blir i så fall fråga om en verksamhet som omfattar [x antal] barn motsvarande ca 2—5 procent av den totala verksamheten.
Frågorna gäller om stiftelsen uppfyller kravet enligt 7 kap. 16 § IL för att anses som ett allmänt undervisningsverk (fråga 1), och vidare om svaret påverkas av om stiftelsen bedriver (...) undervisning i förskoleklass, i mer än ringa omfattning (fråga 2) samt dagis- och fritidsverksamhet i angiven omfattning (fråga 3).
Skatteverket anser att fråga 1 ska besvaras jakande samt frågorna 2 och 3 nekande.
Skatterättsnämnden, som grundar sin prövning på nu angivna förhållanden ifråga om verksamhetens innehåll, gör följande bedömning.
Enligt 7 kap. 16 § IL är ett allmänt undervisningsverk skattskyldigt bara för inkomst på grund av innehav av fastigheter. I kapitlets 18 § anges att bestämmelserna om begränsning i skattskyldigheten i bl.a. 16 § tillämpas för stiftelser bara om fullföljdskravet i 6 § är uppfyllt, vilket lämnats som förutsättning vara fallet i ärendet. Vidare sägs i 18 § att om det finns särskilda krav när det gäller verksamheten eller liknande tillämpas bestämmelserna om begränsning i skattskyldigheten bara om stiftelserna i sin verksamhet uteslutande eller så gott som uteslutande uppfyller dessa krav.
Begreppet allmänt undervisningsverk definieras inte i IL. Av praxis framgår att det i första hand tar sikte på subjekt som i anstaltsmässiga former driver skolverksamhet utan vinstsyfte och att som skolverksamhet anses vad som motsvarar det offentliga skolväsendet för barn och ungdom (RÅ 1997 ref. 64 och 2004 ref. 77).
Enligt 1 kap. 1 § andra stycket skollagen ingår grundskolan, gymnasieskolan och, sedan den 1 januari 1998, även förskoleklassen i det offentliga skolväsendet för barn och ungdom.
I det fallet att stiftelsens verksamhet omfattar förskoleklass, grundskola och gymnasieskola följer av det anförda att stiftelsen utgör ett allmänt undervisningsverk. Bedömningen påverkas inte av om stiftelsen bedriver undervisning i förskoleklass i mer än ringa omfattning. Fråga 1 ska därför besvaras jakande och fråga 2 nekande.
Alternativt ska nämnda skolverksamhet kompletteras med dagis- och fritidsverksamhet som inte ingår i det offentliga skolväsendet (jfr prop. 1997/98:6 s. 81). Stiftelsens karaktär av allmänt undervisningsverk blir då beroende av att dagis- och fritidsverksamheten inte är mer än en ringa del av den samlade verksamheten (jfr nämnda rättsfall). Av de uppgifter som lämnats om verksamheten framgår att detta krav kommer att uppfyllas. Även fråga 3 ska därför besvaras nekande.
Beslutande: André, ordf., Svanberg, Dahlberg, Gäverth, Påhlsson, Sjökvist, Werkell
Sekreterare: Tottie
Föredragande: Palmstierna
Fråga om två olika förfaranden som genomförs i syfte att överföra vinstmedel mellan två bolag föranleder utdelningsbeskattning av aktieägaren med tillämpning av verklig innebörd eller skatteflyktslagen.
Fråga om en svensk medborgare som varit utflyttad från Sverige sedan 2007 får väsentlig anknytning hit på grund av att han bland annat kommer att ha ett väsentligt inflytande i en näringsverksamhet i Sverige.
Fråga om utdelningar från ett bolag ska beaktas vid bedömningen av om en stiftelse uppfyller fullföljdskravet. Andelarna i bolaget skulle ha varit näringsbetingade för en oinskränkt skattskyldig stiftelse.
Ett fortsatt innehav av samtliga aktier i ett svenskt rörelsedrivande bolag har ansetts innebära en väsentlig anknytning till Sverige även om verksamheten i bolaget utförs utanför Sverige.
En arbetsgivares bidrag till inträde till en musikkonsert utgör inte en skattefri personalvårdsförmån.
Fråga om uttagsbeskattning kan ske när den kontanta ersättningen vid en fastighetsreglering understiger 42 000 kr. Även fråga om skatteflyktslagen kan vara tillämplig på förfarandet.
Avräkning enligt avräkningslagen för avkastningsskatt har bedömts föreligga utan hinder av skatteavtal.
Fråga om ett förfarande som innefattar gåva av aktier till en stiftelse medför utdelningsbeskattning av givaren. Även fråga om stiftelsen ska beskattas för gåvan samt om gåvan ska beaktas vid bedömningen av fullföljdskravet.
Fråga om svensk beskattning av utdelning ska begränsas till högst 5 procent av utdelningens bruttobelopp enligt skatteavtalet mellan Sverige och Storbritannien
Frågor om beskattningsrätt enligt skatteavtal med Singapore