Rättsligt
Av 5 § lagen (1998:189) om förhandsbesked i skattefrågor framgår att en förutsättning för att förhandsbesked ska få lämnas är att ansökan gäller en fråga som avser sökandens skattskyldighet eller beskattning. Detta gäller även den som i större omfattning förbrukar eller avser att förbruka elektrisk kraft eller bränslen om frågan rör beskattning enligt LSE.
Formuleringen är avsedd att inbegripa alla de faktorer i ett beskattningsärende som har betydelse för att bestämma såväl om den enskilde är skattskyldig överhuvudtaget som skatten till rätt belopp (prop. 1997/98:65 s. 68). Av 53 kap. 5 § skatteförfarandelagen (2011:1244) följer att som beslut om punktskatt anses också beslut om återbetalning enligt 9 kap. 14 § LSE.
Av prop. 2000/01:110 s. 21 följer att även ett beslut om återbetalning av energiskatt omfattas av lagen om förhandsbesked.
Genom SFS 2016:1072 har ändringar genomförts i LSE som innebär att det endast finns en energiskattesats på el och att lägre skattenivåer uppnås genom avdrag eller återbetalning.
Av 11 kap. 14 § LSE följer att beskattningsmyndigheten, efter ansökan från en förbrukare som inte är skattskyldig, beslutar om återbetalning av energiskatten på den elektriska kraft som denne förbrukat i tillverkningsprocessen i industriell verksamhet. Rätt till återbetalning föreligger endast för skillnaden mellan det betalda skattebeloppet och 0,5 öre per kilowattimme.
Innan lagändringen uppnåddes den lägre skattenivån genom en reducerad skattesats.
I betänkandet Energiskatt på el (SOU 2015:87) sägs bl.a. följande avseende begreppet industriell verksamhet.
När det gäller frågan vad som utgör industriell verksamhet, framgår av förarbetena till LSE att Standard för svensk näringsgrensindelning (SNI) ska kunna vara vägledande, samtidigt som den inte fångar allt som enligt gängse språkbruk kan anses utgöra industri (s. 341). I det fall ett företags faktiska verksamhet är hänförlig till en SNI-kod som ligger i intervallet 05–33 (avdelning B och C enligt SNI 2007), anses den i praktiken vara en industriell verksamhet. Om SNI-koden ligger utanför intervallet, görs däremot en särskild prövning av om verksamheten trots koden kan anses som industriell. För sådan verksamhet kan det vara avgörande för skattesatsen hur verksamheten bedrivs (s. 344).
SNI-koderna fastställs av Statistiska centralbyrån och är indelade i 21 avdelningar. Avdelning B och C som nämns ovan omfattar ”Utvinning av mineral” (B) och ”Tillverkning”(C). SNI-kod 33.190 omfattar reparation av annan utrustning, dock inte reparation av varor som företaget sålt, hyrt ut eller använder i sin verksamhet. I koden ingår bland annat reparation och underhåll av lastpallar. Rengöring, tvättning och diskning av plastlådor och lastpallar omfattas av SNI-kod 81.290 som finns under aktivitetsrubriken Uthyrning, fastighetsservice, resetjänster och andra stödtjänster.
Skatterättsnämndens bedömning
Kan Skatterättsnämnden pröva ansökan?
Skatterättsnämnden tar först ställning till frågan huruvida aktuell ansökan om förhandsbesked som rör en återbetalningsbestämmelse kan prövas i sak. Frågan aktualiseras genom de ändringar som införts i LSE genom SFS 2016:1072 vilka innebär att den lägre skattenivån uppnås genom återbetalning i stället för genom en reducerad skattesats.
X AB vill veta om den med ansökan avsedda omstruktureringen medför att X AB:s verksamhet utgör tillverkning i industriell verksamhet, vilket är en förutsättning för återbetalning av energiskatt enligt 11 kap. 14 § LSE. En sådan prövning har följaktligen en direkt betydelse för X AB:s slutliga skattebelastning. Huruvida den lägre skattenivån för dem som bedriver industriell verksamhet uppnås genom återbetalning eller, såsom tidigare, en reducerad skattesats synes i huvudsak vara en lagteknisk lösning. I båda fallen får det anses vara en fråga som rör beskattning i den mening som avses i 5 § FHBL. Frågan är dessutom av stor vikt för X AB. Mot denna bakgrund anser Skatterättsnämnden att det inte föreligger något formellt hinder mot att pröva ansökan i sak.
Fråga 1
Frågan om den verksamhet som ska bedrivas i X AB kan anses som sådan tillverkningsprocess i industriell verksamhet som berättigar till återbetalning av energiskatt ska enligt Skatterättsnämndens mening bedömas endast utifrån den verksamhet som bedrivs i det egna bolaget.
Den planerade verksamheten i X AB utgörs av tvättanläggningar för kontroll, sortering, underhåll, tvättning, reparation och kvalitetskontroll av plastbackar och pallar (returenheter). Skatterättsnämnden anser mot bakgrund av den vägledning som SNI-koderna ger att kontroll, sortering, och tvättning inte utgör industriell verksamhet. Den del av X AB:s verksamhet som avser reparation och underhåll av returenheter kan däremot anses som industriell. Detta till följd av att reparationstjänsterna vid den planerade omstruktureringen inte kommer att avse returenheter som sålts, hyrts ut eller använts i X AB:s verksamhet.
Vid prövningen av om industriell verksamhet ska anses föreligga ses i första hand till företagets huvudsakliga verksamhet (jfr prop. 1976/77:68 s. 13). Även om den begränsade del av verksamheten som avser reparation och underhåll av returenheterna skulle kunna utgöra tillverkning i industriell verksamhet kan denna, mot bakgrund av uppgifterna i ansökan, enligt Skatterättsnämndens mening inte anses utgöra X AB:s huvudsakliga verksamhet. X AB:s verksamhet utgör därmed inte sådan tillverkningsprocess i industriell verksamhet som avses i 11 kap. 4 § LSE.
Med hänsyn till Skatterättsnämndens svar på fråga1 förfaller övriga frågor.
I avgörandet har deltagit Kristina Harmsen Hogendoorn, ordf., Birgitta Pettersson, Rolf Bohlin, Jeanette Fored, Christina Olsson, Anna Sandberg Nilsson och Madelaine Tunudd.
Ärendet har föredragits av Karin Korpinen.
I den slutliga handläggningen har även Erika Örbom deltagit.