För att omfattas av tillämpningsområdet för mervärdesskatt måste Kommunens transaktioner för det första utgöra ett tillhandahållande av tjänster mot ersättning till dess anställda, och för det andra ha utförts inom ramen för en ekonomisk verksamhet på ett sådant sätt att Kommunen anses ha agerat i egenskap av beskattningsbar person (jfr Gmina O., C-612/21, EU:C:2023:279, punkt 24).
Enligt Skatterättsnämndens mening bör därför fråga 2 besvaras först.
Fråga 2
För att det ska vara fråga om ett tillhandahållande av tjänster mot ersättning i mervärdesskatterättslig mening krävs att det finns ett direkt samband mellan tillhandahållandet och en ersättning som faktiskt mottas av den beskattningsbara personen. Ett sådant direkt samband föreligger om tillhandahållaren och köparen utbyter prestationer där ersättningen utgör det faktiska motvärdet för den tjänst som tillhandahålls och prestationerna är villkorade av varandra, dvs. den ena prestationen tillhandahålls bara om den andra också gör det (jfr HFD 2023 ref. 35, punkt 15 samt där angiven rättspraxis från EU-domstolen och Högsta förvaltningsdomstolen).
Av EU-domstolens praxis följer dels att en arbetsgivare kan anses agera i egenskap av beskattningsbar person när denne tillhandahåller varor eller tjänster till sina anställda, dels att ett direkt samband kan konkretiseras – i förhållandet mellan en arbetsgivare och dennes anställde – genom den del av lönen i kontanter som den anställde måste avstå från som ersättning för arbetsgivarens tillhandahållande (se Astra Zeneca UK, C-40/09, EU:C:2010:450, punkt 24, 29 och 30 respektive Finanzamt Saarbrücken, C- 288/19, EU:C:2021:32, punkt 30).
Högsta förvaltningsdomstolen har, mot denna bakgrund, funnit det klarlagt att en arbetsgivare som mot löneavdrag tillhandahåller sina anställda en förmån kan anses tillhandahålla de anställda en tjänst som kan bli föremål för mervärdesskatt. Liksom i detta fall tillhandahöll arbetsgivaren förmånscyklar som den anställde betalade för genom avdrag på bruttolönen. Domstolen konstaterade att det var fråga om ett specifikt avdrag som den anställde medgav för att få förmånen. Ersättningen kunde mätas i pengar och prestationerna var villkorade av varandra. Att avdraget gjordes på bruttolönen saknade under sådana omständigheter betydelse för den mervärdeskatterättsliga bedömningen (Högsta förvaltningsdomstolens dom meddelad den 27 maj 2024 i mål nr 7885-23).
Enligt Skatterättsnämndens mening måste det därför även i detta fall anses föreligga ett direkt samband mellan Kommunens tillhandahållande av cyklar till dess anställda och den del av avtalad lön som de anställda måste avstå från såsom motprestation. Detta utgör ett specifikt avdrag som den anställde medger för att få förmånen. Fråga är alltså om ett tillhandahållande mot ersättning.
Fråga 1
Nästa fråga är om Kommunens tillhandahållande av cyklar till dess anställda mot ersättning innebär att Kommunen inom ramen för en ekonomisk verksamhet agerat i egenskap av beskattningsbar person.
Av EU-domstolens praxis följer att det tillämpningsområde som täcks av begreppet ekonomisk verksamhet är omfattande och har en objektiv karaktär, vilket innebär att verksamheten ska bedömas för sig, oberoende av dess syfte och resultat. Som regel kvalificeras en verksamhet som ekonomisk om den har en fortlöpande karaktär och utförs mot en ersättning som erhålls av den som utfört transaktionen (jfr Gmina O., punkt 33–34 och där angiven rättspraxis).
I de fall EU-domstolen funnit att en självständig säljare i en fortlöpande verksamhet inte bedrivit ekonomisk verksamhet och att det därmed inte varit fråga om en beskattningsbar person synes det främst ha berott på att det inte ansetts föreligga en direkt koppling mellan tillhandahållandet av tjänsten och ersättningen (jfr t.ex. Gemeente Borsele, C-520/14, EU:C:2016:334, punkt 33, Gmina O., punkt 38, Gmina L., C-616/21, EU:C:2023:280, punkt 46).
Erbjudandet av förmånscyklar till anställda mot ett avdrag på bruttolönen utgör ett tillhandahållande som kan bli föremål för mervärdesskatt.
Kommunen kommer fortlöpande att tillhandahålla förmånscyklar mot ersättning till ett stort antal anställda. Det är således inte fråga om en enstaka transaktion mot en engångsavgift och som i övrigt finansieras med offentliga medel (jfr Gmina O., punkt 42).
Skatterättsnämnden anser därför att Kommunens tillhandahållande av förmånscyklar till anställda mot att dessa avstår en del av sin bruttolön innebär att Kommunen inom ramen för en ekonomisk verksamhet agerar i egenskap av beskattningsbar person. Det förhållandet att tjänsten köps in från en underleverantör som kommer att sköta både det administrativa och praktiska medför ingen annan bedömning.
I avgörandet har deltagit Rolf Bohlin, Petter Classon, Kristina Harmsen Hogendoorn (ordf.), Christina Olsson, Anna Sandberg Nilsson (skiljaktig), Madelaine Tunudd och Eva Östman Johansson.
Ärendet har föredragits av Karin Korpinen.
Skiljaktig mening
Anna Sandberg Nilsson är skiljaktig och anför följande.
Till skillnad från majoriteten anser jag inte att tillhandahållandet görs inom ramen för en ekonomisk verksamhet. Sökande får inte bedriva vinstdrivande näringsverksamhet enligt Kommunallagen och tillhandahållandet görs inte heller med avsikt att vinna intäkter.
Skatteverket anger i Rättslig vägledning (principer för beskattning av förmåner) bland annat att det är vanligt med bruttolöneavdrag i samband med vissa förmåner, att många arbetsgivare kompenserar sig helt eller delvis för sina kostnader genom bruttolöneavdrag och att bruttolöneavdraget inte räknas som en betalning för en förmån. Vidare att ett bruttolöneavdrag endast innebär att arbetsgivaren och den anställda anses ha ingått ett nytt löneavtal som innebär en lönesänkning som kompensation för en förmån.
Jag håller med sökande att en ekonomisk verksamhet inte enbart kan bestå av löne- och förmånsutbetalningar till anställda. Med majoritetens synsätt uppkommer situationer där arbetsgivarens lön till anställda ska mervärdesbeskattas vilket strider mot skattens syfte. En verksamhet utan intäkter, dvs. en verksamhet som endast har kostnader, kan inte utgöra en ekonomisk verksamhet enligt vad som följer av EU-rätten.